Ny, snabb server!

clock januari 13, 2010 00:05 by author Andreas

Ny server

Vi kan glatt meddela att vi har skaffat en ny snabb server där vi har Smartbudget och Smartkalkyl på och där prestandan är mycket bättre än på gamla servern.

Med ett ständigt ökande intresse för Smartbudget så insåg vi att det med tiden skulle bli segare att surfa för våra användare, och därför tog vi beslutet att investera i en helt ny dedikerad server för att bibehålla hög kvalitét och snabbhet.

Hittils har vi sett en prestandaökning på ca 30-40% för en enskild användare, vilket är en jättebra ökning. Detta betyder att budgeten och kassaboken t.ex. laddas på ca 1-2.5 sekunder beroende på antalet poster och hastighet på internetuppkopplingen.

Den stora skillnaden är dock när det blir riktigt hög belastning på servern och med många samtidiga användare. Vi har kört lite tester och det ser väldigt bra ut, så vi är optimistiska mot när vi får 100 000 besökare om dagen ;)

Hårdvaruspecifikation

För er som är intresserade av hårdvaran så är det en Dell PowerEdge R610 med specifikationer enligt följande:

Processor: Intel® Xeon® E5504, 2.0Ghz, 4M Cache, 4.86 GT/s QPI, 800MHz Max
Minne: 8GB DDR3, 1333MHz
Hårddiskar: 73GB, SAS, 2.5-inch, 10K RPM Hard Drive (2 st i RAID)

Vi kör Windows Web Server 2008 R2 med IIS 7.0

 

Servern hostas av Forss Webservice.



Ny hjälp och kontakt

clock januari 2, 2010 17:49 by author Andreas

Hjälp / Feedback

Vi har byggt om hjälpen och försökt göra det lättare för er användare att hjälpa er själva. Nu finns det en flik på högersidan som heter Hjälpa / Feedback och som tar upp en ruta om man klickar på den.

Här får man först och främst upp frågor och svar som rör just den sida/funktion du befinner dig på. T.ex. om du är på kassaboken kommer du få upp frågor rörande just kassaboken. Även de fem vanligaste frågorna rörande hela tjänsten dyker upp.
Vi har fortfarande en del frågor som måste besvaras, t.ex. så saknas det just nu information på kassabok, utfall och tillgångar.

Nu finns det också fyra andra alternativ: Skicka fråga, lämna förslag, rapportera en bugg och ge beröm. Använd dessa för att kontakta oss om ni har några frågor, förslag, beröm eller har hittat något fel.
Det är lite lättare att skriva i denna stora ruta än den gamla som man knappt fick plats med en rad i förrän scrollen dök fram.

I menyn finns alternativet "Hjälp" fortfarande kvar och här hittar man alla frågor och svar uppdelat i kategorier, inte bara de vanligaste frågorna.

Vad tycker ni om det nya hjälpsystemet?

Bankimport i menyn

Vi har nu lyft fram bankimporten till menyn eftersom det är en så pass viktig del i det dagliga arbetet när man gör en budget och försöker hålla den.

 

Screenshots på hjälpen:


Frågor och svar

Ställ en fråga / kontakta oss

Frågor och svar






Om oss

Vi som skriver i denna blogg heter Andreas och Joacim. Vårt företag heter Tycero och här skriver vi bl.a. om vårt arbete på våra smarta tjänster.

Månader

Sidor

    Logga in